Bilforhandler liste
Nyeste billede
Udvalgte billede

Kør selv ferie

Lagt på d.23/03-2013

Planlæg ruten inden rejsen og book eventuelt overnatning undervejs. Husk underholdning til børnene, f.eks spil og blade. Overvej at anskaffe en GPS, husk at opdatere den inden rejsen. Kig også på et gammeldags rutekort og tænd for trafikradioen. Gør stop undervejs. Der er også oplevelser i de lande, I kører igennem.

Sådan overlever du kør-selv ferien
Den klassiske kør-selv-ferie ud i Europa emmer af frihed. Frihed til spontanitet, til at ændre tidsplan, ændre rute og ændre destination.

Den er den mest fleksible af alle ferietyper, men samtidigt den, der kræver flest aktive valg – og fravalg. Men for ikke også at skulle bruge tid på at tage stilling til alle de mere lavpraktiske aspekter af kør-selv-ferien, har vi sammensat en guide, der klæder dig på til at få styr på alt det praktiske, før du triller af sted sydpå. Både hvad angår ruten, sikkerhedsudstyr og dokumenter – alt sammen garneret med et par gode råd og på vores regning. Med det på plads kan du og dine feriefæller fokusere på det, det handler om. Nemlig at holde ferie, nyde friheden bag rattet og gå på opdagelse i den sydeuropæiske sommer.

Planlæg din rute
Det vigtigste for at få en god bilferie er at komme godt frem. 12 timer i en tysk motorvejskø kan hurtigt ødelægge de første par feriedage. Derfor er ruten og afrejsetidspunktet vigtig, hvis man gerne vil hurtigt frem.

Det er svært at sige, præcist hvornår det er bedst at trille fra Danmark, hvis man vil undgå den værste ferietrafik. Men da sydeuropæerne ofte stadigvæk arbejder, når vi nordeuropæere holder ferie, er de lokale myldretider værd at undgå. Har man først én gang forsøgt at krydse Paris kl. 8.30 om morgenen, er man vaccineret mod myldretidsstress for altid. Betinget, naturigvis, af, at man ikke er hoppet i Seinen i frustration. Kort sagt – undgå storbyer kl. 7-10 om morgenen og kl. 15-18 om eftermiddagen, hvis det er muligt.

Med hensyn til overordnet rutevalg, så skal bilister fra Østdanmark tage færgen sydpå, mens jyderne bare triller mod Hamborg. Fra Østdanmark er tommelfingerreglen, at går turen til Østeuropa, det østlige Tyskland, Østrig eller Italien øst for Milano, så er Gedser-Rostock hurtigst. Alt, der ligger vest for den linje, nås hurtigst via Rødby-Puttgarten. Generelt set er motorvejene i det østlige Tyskland dog markant mindre belastede end i vest, så i visse tilfælde kan det godt være en fordel alligevel at vælge Gedser-Rostock til Norditalien og det sydlige Tyskland. Under alle omstændigheder bør du dog tjekke den seneste trafikprognose, før du tager af sted.

Trafikprognose
Det er stort set umuligt at holde styr på de forskellige europæiske helligdage og ferieperioder fra år til år. Men så er det godt, at andre har det gyldne overblik. Få trafikprognosen for den til hver en tid kommende weekend på FDMs hjemmeside: fdm.dk/koer-selv-ferie/aktuel-koeprognose

Miljøzoner
Vær opmærksom på miljøzoner i visse byer i Tyskland og Italien. I Tyskland har flere end 40 byer indført særlige zoner for at skåne miljøet i de indre byer. Afhængigt af din bils forureningsgrad kan du få et grønt, gult eller rødt miljømærke. Du kan købe et miljømærkat til Tyskland på dit lokale FDM-testcenter, på FDMs netbutik eller TüV-centre i Tyskland. Kører du ind i en miljøzone uden en mærkat, risikerer du en bøde på op til 40 euro.

I Italien er reglerne mindre gennemskuelige. Her skal mærkerne rekvireres hos de lokale myndigheder. Du vil dog som oftest kunne få receptionisten på dit hotel til at skaffe det. Alternativt kan det være frugtbart at lade vognen stå udenfor byerne og snuppe offentlige transportmidler ind til centrum.

Læs mere på FDMs hjemmeside: fdm.dk/miljoemaerke

Sikkerhedsdudstyr og vigtige dokumenter
Der er forskellige regler for, hvilket sikkerhedsudstyr du skal have med i bilen, men med følgende udstyr er du lovlig feriebilist i hele Europa: Advarselstrekant, DK-skilt, alkoholtester (lovkrav i Frankrig fra 1. juli), brandslukker, forbindskasse, ekstra sæt pærer og selvlysende sikkerhedsvest.

Hvis du på den ene eller anden måde kommer galt af sted på din ferie, er det også vigtigt, at du har de rette dokumenter med.
Dokumenter, du skal have med: Pas, kørekort, bilens registreringsattest og dit sygesikringsbevis
Dokumenter, vi anbefaler du har med: Det grønne kort (bevis på, at bilen er ansvarsforsikret) og det røde kort (bevis på, at bilen er kaskoforsikret).

Bøder og forseelser
Nu opfordrer vi altid bilister til at overholde færdselsreglerne i de lande, de kører igennem. Men lider du af en tung speederfod eller panikangst for parkeringsautomater, så er det godt at være forberedt på det værste. Og den gamle traver med at udenlandske myndigheder ikke inddriver bøder i Danmark, den holder desværre ikke mere. Langt de fleste EU-lande har nu ordninger, hvor bøder på over 70 euro også bliver kradset ind, selv om du ikke er bosiddende i det pågældende land. Derfor ender du også med at måtte betale, selv om du først modtager en fartbøde med portrætfoto med posten, efter du er kommet hjem. Fartgrænserne er i udgangspunktet som i Danmark, men også her hersker mange lokale variationer, og det bedste råd er i virkeligheden at være opmærksom på den lokale skiltning. Med hensyn til alkohol er promillegrænsen som hovedregel i Europa 0,5 eller 0,2 – omend en del østeuropæiske lande har nultolerance med 0,0.

Underholdning og pauser
De fleste har en tendens til at være snævert fokuseret på bare at komme frem til destinationen. Men en enkelt overnatning undervejs kan tage toppen af både stress og kørsel med søvndrukne øjne. Det sidste er ikke bare hårdt men også decideret farligt. Så husk pauser og at nyde turen. Er der børn på bagsædet, er en transportable dvd-afspiller med 12V-stik en rigtig god idé. En iPad eller en anden tabletcomputer er et oplagt alternativ, men husk i så tilfælde en 12V omformer, så du kan lade den op undervejs. Ellers er der hyl og skrig, når batteriet løber tør et sted i Midttyskland. Solgardiner til de bagerste sideruder er i den sammenhæng et andet must. Både for at børnene ikke bliver kogt, men også for at undgå genskin i de små skærme.

Bilen og brændstofforbrug
Få bilen serviceret, inden du triller af sted, så du ikke skal bruge feriedage på at forhandle med en fransk provinsmekaniker om prisen på en ny kobling. Og sørg i øvrigt for at der er sprinklervæske til at holde ruden insektfri, og at dækkene har det rette lufttryk. Det sidste kan spare dig for en del brændstof. Og apropos brændstof – de fleste biler er markant mere tørstige ved 150 km/t end 110 km/t, og på sådan en tur til Milano kan det godt gå hen og blive et par hundrede kroner. Så hvis ikke du har travlt, så tag det roligt. Så undgår du både bøder og et højt brændstofforbrug. Generelt set er det i øvrigt altid billigere at tanke både diesel og benzin i Tyskland og Østrig sammenlignet med Danmark, mens Italien for det meste har højere brændstofpriser. Frankrig er billigere end Danmark, men dyrere end Tyskland, så rul forbi en servicestation på den prisrigtige side af grænsen.